Безплатна доставка над  100лв
ИЗБЕРЕТЕ МАРКА АВТОМОБИЛ, МОДЕЛ И ТИП НА ДВИГАТЕЛЯ:
ТЪРСЕНЕ ПО ШАСИ / VIN НОМЕР:
ТЪРСЕНЕ ПО НОМЕР НА АВТОЧАСТ:


Окачване


  • Автомобили
  • Товарни Автомобили

Окачване за AUDI
Окачване за BMW
Окачване за CHEVROLET
Окачване за CITROËN
Окачване за DAEWOO
Окачване за FIAT
Окачване за FORD
Окачване за HONDA
Окачване за HYUNDAI
Окачване за KIA
Окачване за MAZDA
Окачване за MERCEDES-BENZ
Окачване за MITSUBISHI
Окачване за NISSAN
Окачване за OPEL
Окачване за PEUGEOT
Окачване за RENAULT
Окачване за SEAT
Окачване за SKODA
Окачване за SUBARU
Окачване за SUZUKI
Окачване за TOYOTA
Окачване за VW
Окачване за ALFA ROMEO
Окачване за CHRYSLER
Окачване за DACIA
Окачване за DODGE
Окачване за INFINITI
Окачване за IVECO
Окачване за JEEP
Окачване за LADA
Окачване за LANCIA
Окачване за LAND ROVER
Окачване за LEXUS
Окачване за MINI
Окачване за PORSCHE
Окачване за ROVER
Окачване за SAAB
Окачване за SSANGYONG
Окачване за VOLVO

Окачване на автомобила

Системата на окачване на автомобила е съвкупност от части, механизми и компоненти които свързват купето на автомобила и силовото предаване с колелата на автомобила. В зависимост от параметрите и настроиките си то играе цялостна роля за държанието на автомобила на пътя. В автомобила окачването основно е предно и задно.

Функции на окачването са:

  • Физически свързва колелата или непрекъснатите мостове към носещата система на автомобила – тяло или рамка;

  • Предава на носещата система силите и моментите, възникващи от взаимодействието на колелата с пътя;

  • Осигурява необходимия характер на движението на колелата спрямо тялото или рамката, както и необходимата гладкост на хода.

От какво е изградено окачването на автомобила?

Основните елементи на окачването са:

  • Пружини, които възприемат и предават нормални (вертикално насочени) сили на реакцията на пътя, възникващи когато колелото удря неравности;

  • Щанги и носачи, които определят естеството на движението на колелата и връзката им едно с друго и с носещата система, а също така предават надлъжните и страничните сили и техните моменти.

  • Амортисьори, които служат за гасене на колебанията на носещата система, произтичащи от действието на пътя.

Еластичните елементи и пружините обикновенно са в легла с гумено-метални връзки (тампони). Пружините биват спирални, торсионни пръти и листови ресори. Торсионните пръти представляват навити пружини, усукани около стоманен прът. В доста от модерните автомобили се вграждат и възудшни пружини или така наречените въздушни възглавници.

Амортисьорите основно са маслени амортисьори или газови амортисьори. Те изпълняват две функции:

Забавят вертикалното движение, предизвикано от шофирането на колата по грапава повърхност, като поемат всяка по-голяма неравност по пътя.

Правят спирането възможно най-гладко.

Основни типове окачване:

Най-общо типовете окачване са, зависимо, независимо и активно окачване.

Зависимо окачване

При него повдигането или спускането на едното колело по неравност на пътя предизвиква странично накланяне на другото колело, колелата на една ос са свързани с твърда връзка (мост). Те винаги са успоредни едно на друго (или понякога имат малко отклонение, предварително определено в етапа на проектиране) и на равна повърхност са перпендикулярни на пътната повърхност.

На неравна повърхност, например подутина, може да се наруши перпендикулярността на колелата на пътя . При едновременен отскок на колелата перпендикулярното им положение се запазва, а се изменя само разстоянието от шасито до купето.
При полунезависимото окачване движението нагоре-надолу на едното колело влияе в по-малка степен на положението на другото, но все пак му влияе – връзката между колелата е еластична само при вертикалното им движение.

Независимо окачване

При него движението на едното колело не предизвиква изменение на положението на другото. Естеството на тяхното изместване едно спрямо друго и по отношение на пътя се определя от геометрията на конкретното окачване. След 2006 г. се появяват на автомобили с напълно независими системи за окачване, управлявани с компютърни програми.

Активно или адаптивно окачване обикновенно в комбинация с независимото но променящо основно характеристиките си в зависимост от терена по които се движи автомобила в даден момент.

Основни конструкций на окачването

Макферсон

Доста опростено окачване, което позволява повече пространство при двигателя или багажника. Еластичният елемент действа между купето и подресорните части (колелото, спирачния механизъм и елементите на окачването). Поради голямата инертност при движението на тези части задължително се използват двойно действащи телескопични амортисьори, които оказват съпротивление както при разтягане, така и при свиване, за да може по-бързо да се спре движението на макферсона нагоре и колелото да не се отделя от пътя.

Осигурява добро водене на колелата спрямо пътя. Изисква по-здрави подкалници, защото цялото тегло се поема от т. нар. бомбе. Оста, около която се върти колелото при завиване е линията, която минава презшарнира на носача и лагера на тампона над пружината, където е връзката с бомбето. От наклона на тази ос зависи наклона на колелото спрямо пътя в завой, от тук и какво е контактното петно на гумата с пътя.

Когато се прави максимално завиване при автомобилите с преден задвижващ мост (предно предаване), за да се разтовари външното каре, горната част на колелото трябва да излезе навън, а долната му част влиза навътре към полуоската. Така гумата контактува с пътя по външната си част, което намалява контактната площ с пътя, но пък ъгъла на пречупване на карето е по-малък, защото полуоската стои по-високо откъм диференциала, а и при неравност колелото може да се спуска в завоя.

При макферсон на преден мост и задно задвижване (например БМВ) такова съображение няма и ако на такава кола се завърти волана до крайно положение, горната част на предното външно на завиването колело ще се наклони навътре. При движение това позволява да се ползва максимална контактна площ с пътя, защото в завой купето се накланя заедно с колелото и така то е вертикално на пътя. Тук при определяне на наклона на оста на въртене на макферсона се взема предвид и страничното огъване на гумата.

Наклонът на оста, около която се върти колелото при завиване всъщност е резултат от надлъжния и напречния наклон на въртене на шенкела. Шенкелът е част, общо-свързваща други части. При макферсон за долната част на шенкела е закрепен шарнирът на носача, а за горната му част е закрепена стойката, в която е поместен амортисьорът.

Двураменно окачване

При това окачване рамената са две и това позволява по-голям диапазон на изменение на ъгъла на оста на въртене на шенкела в завой. При завиване колелото се завърта около оста на въртене на шенкела и заради надлъжния наклон на тази ос, горната част на колелото се накланя навътре.

Ако към това се прибави и накланянето на купето, колелото може да се наклони още. Затова този вид окачване за предни колела е предпочитан в някои случаи, въпреки че заема повече пространство. От дължината на рамената и ъгъла, под който се намират осите им на въртене, се определя изменението на наклона на оста на въртене.

Многоточково окачване

Представлява конструкция от няколко щанги, която позволява изменение не само на наклона на колелото, но и на сходимостта му, което подобрява стабилността в завой. Така въпреки, че има повече части, многоточковото окачване осигурява отлично водене на колелото.

Повреди и неизправности в окачването

Повреди и неизправности в окачването

нарушение на ъглите на предните колела 

отслабване или счупване на пружината;

износване или механична повреда на амортисьора;

увреждане на опората за окачване;

разбити втулки и тампони по стабилизираща щанга;

разбити гумени или сферични втулки за окачването.

износени ябълковидни болтове (шарнири)

Ремонт на автомобилно окачване

Най-честоте ремонти по окачването са свързани с износването на шарнирите, кормилните накрайници, тампони на стабилизираща щанга и биалетки, както и подмяна на амортисьори. Сигурноста на пътя е най-важното за вас, затова ви съветваме да извършвате ремот на окачването на вашия автомобил само в доверен сервиз от техник със съответните умения. Това ще ви спести много тревоги и бъдещи по-големи разходи.

Защо да купя части по окачването на автомобила от Аутопартс-кънект?

Бързо и удобно можете да изберете необходимите ви части онлайн, директно от вашия дом

Разполагаме с богат избор на качесвени части от реномирани производители

Винаги се стремим да предлагаме най-добрата цена за най-високо качество

Удобни условия за доставка с куриер по избор в минимални срокове за доставка

Екипът ни разполага с богат опит в продажбата на авточасти и може да ви помогне по най-добър начин да иберете това което ви е необходимо